Ένας μικρός πίνακας του Ρενουάρ που είχε αγοραστεί έναντι 7 δολαρίων σε ένα παζάρι, καθώς προφανώς κανείς δεν γνώριζε ότι η αξία του ξεπερνά τις 100.000 δολάρια, θα πρέπει να επιστραφεί στο μουσείο απ’ όπου είχε κλαπεί το 1951, έκρινε χθες το ομοσπονδιακό δικαστήριο της Βιρτζίνια.
Το έργο “Τοπίο στην όχθη του Σηκουάνα”, που ζωγραφίστηκε από τον Πιερ Ογκίστ Ρενουάρ το 1879 και το μέγεθός του δεν ξεπερνάει αυτό μιας χαρτοπετσέτας, βρέθηκε στο επίκεντρο της διαμάχης μεταξύ της Μάρσια “Μάρθα” Φάκουα και του Μουσείου Τέχνης της Βαλτιμόρης. Η δικαστής Λεόνι Μπρινκίμα απέρριψε ωστόσο τον ισχυρισμό της πρώην γυμνάστριας από το Λάβετσβιλ ότι ο πίνακας της ανήκει, σημειώνοντας ότι ο τίτλος ιδιοκτησίας δεν μπορεί να μεταβιβαστεί εφόσον το αντικείμενο είναι προϊόν κλοπής.
“Το μουσείο παρουσίασε πολλές αποδείξεις ότι ο πίνακας είχε κλαπεί”, είπε η δικαστής, επισημαίνοντας ότι είχε γίνει καταγγελία στην αστυνομία το 1951 αλλά και τα αρχεία του μουσείου που έδειχναν ότι το έργο του ανήκε. “Δεν έχετε καμία απόδειξη ότι το έργο δεν είχε κλαπεί”, πρόσθεσε η δικαστής απευθυνόμενη στην Φάκουα.
Η γυναίκα είχε αγοράσει τον πίνακα σε ένα παζάρι στη Δυτική Βιρτζίνια, στα τέλη του 2009 επειδή της άρεσε η… κορνίζα. Πλήρωσε συνολικά 7 δολάρια για το έργο του Ρενουάρ και για ένα κουτί με διάφορα μικροπράγματα. Μολονότι στην κορνίζα υπήρχε η επιγραφή “Ρενουάρ 1841-1919” η Φάκουα αγνοούσε ότι επρόκειτο για αυθεντικό πίνακα του ιμπρεσιονιστή ζωγράφου και τον φύλαξε για δυόμισι χρόνια σε μια σακούλα σκουπιδιών. Η μητέρα της, που είναι καθηγήτρια τέχνης και ζωγράφος, την προέτρεψε να τον εκτιμήσει τον Ιούλιο του 2012 και ο οίκος δημοπρασιών στον οποίο απευθύνθηκε επιβεβαίωσε ότι επρόκειτο για αυθεντικό Ρενουάρ.
Όταν η υπόθεση ήρθε στο φως της δημοσιότητας ωστόσο, το Μουσείο Τέχνης της Βαλτιμόρης παρενέβη υποστηρίζοντας ότι ο πίνακας είχε κλαπεί από τη συλλογή του το 1951. Παραμένει αδιευκρίνιστο πού βρισκόταν ο πίνακας από την ημέρα που κλάπηκε, τον Νοέμβριο του 1951, μέχρι την επανεμφάνισή του στο παζάρι.
Το “Τοπίο στην όχθη του Σηκουάνα” περιήλθε στην κατοχή του μουσείου από τη συλλέκτρια Σάιντι Μέι. Η οικογένειά της το είχε αγοράσει από μια παρισινή γκαλερί το 1926 και η Μέι το δάνεισε στο μουσείο για να εκτεθεί μαζί με άλλα έργα. Η συλλέκτρια πέθανε τον Μάιο του 1951 και κληροδότησε τη συλλογή της στο μουσείο.